BRC IOP

Od stycznia 2016 roku obowiązuje nowe, 5 wydanie Globalnej GLOBALNEJ NORMY DOTYCZĄCEJ BEZPIECZEŃSTWA OPAKOWAŃ I MATERIAŁÓW OPAKOWANIOWYCH
Standard BRC Packaging and Packaging Materials był dotychczas nazywany BRC/IOP.

Ta nazwa nie jest już używana w wydaniu 5.
Przedsiębiorstwa podlegające aktualnej certyfikacji mają możliwość pobrania nowej wersji standardu po zalogowaniu na portalu BRC bez ponoszenia dodatkowych opłat.
Wiele z wymagań standardu dla branży opakowaniowej jest teraz bardzo zbliżonych do standardu BRC Food Safety, wydanie 7 – Globalna Norma Bezpieczeństwa Żywności. Dodatkowo podkreślona została również jakość produktu. Protokół auditowy został poszerzony tak jak to jest w Globalnej Normie Bezpieczeństwa Żywności: zmieniono system klasyfikacji oraz wprowadzono możliwość wyboru auditów niezapowiedzianych i dodatkowe, dobrowolne moduły wymagań.
Organizacja BRC wydała również dokument: „Global Standard Packaging and Packaging Materials Issue 5 – Guide to Key Changes „, w którym wyszczególnione zostały wszystkie zmiany.
Wymagania podzielone zostały na 2 kategorie, kategorię wysokiego ryzyka higienicznego oraz kategorię podstawowego ryzyka higienicznego, do wyboru kategorii stosuje się drzewko decyzyjne. Kryteria oceny przynależności firmy do konkretnej kategorii zostały nieco zmienione („naturalna bariera” nie jest już kryterium). Niektóre produkty, które wcześniej były w kategorii niskiego ryzyka higienicznego będą teraz w kategorii wysokiego ryzyka higienicznego np.: opakowania na jajka, bananów czy awokado.
Główne zmiany w 5 wydaniu dla kategorii wysokiego ryzyka higienicznego obejmują następujące aspekty (nie są to jednak wszystkie zmiany):
Rozdział 1 – Zaangażowanie najwyższego Kierownictwa
• Cele: mierzalne, komunikowane, monitorowane i regularne raportowanie pod względem ich statusu.
• Firma musi być świadoma wszelkich zmianach w Standardzie i protokole opublikowanym przez BRC
• Wymagane jest, aby Firma prowadziła analizy przyczyn źródłowych niezgodności identyfikowanych w trakcie auditów w celu zapobiegania ich ponownemu wystąpieniu.
• Tematy omawiane w trakcie przeglądu zarządzania zostały poszerzone (system zarządzania zagrożeniami i ryzykiem, cele i skuteczność podjętych działań korygujących).

Rozdział 2 – System zarządzania zagrożeniami i ryzykiem
• Lista potencjalnych zagrożeń została poszerzona: dodano migracje oraz incydenty związane z celowym wprowadzeniem zagrożeń;
• Dane wejściowe do przeglądu systemu zarządzania zagrożeniami i ryzykiem zostały poszerzone o kwestię dotyczącą zmian w produktach i procesach, wycofanie wyrobu oraz nowe rozwiązania

Rozdział – System zarządzania bezpieczeństwem i jakością produktu
• Wymaganie planowania przeglądów i w razie potrzeby, poprawienie dokumentacji systemowej.
o Audyty wewnętrzne: audyty wewnętrzne będą się składały z szeregu audytów poszczególnych części systemu zaplanowanych przez cały rok, a nie pojedynczego audytu rocznego. Dodano wymaganie stosowania analizy przyczyn źródłowych.
o Monitorowanie i zatwierdzanie dostawców obowiązuje teraz zarówno dostawców materiałów jak i procesów zlecanych na zewnątrz. Musi być dostępna lista zatwierdzonych dostawców.
o Procesy zlecane na zewnątrz – ma również zastosowanie, gdy procesy produkcyjne są wykonywane przez inne jednostki należące do firmy. Obecnie zawiera także działania związane z grafiką i działania w celu przygotowania do druku.
• Zarządzanie dostawcami usług – nowy rozdział zawierający wymagania dotyczące zatwierdzania i monitorowania dostawców oraz posiadania udokumentowanych umów, gdzie zdefiniowane będą oczekiwania co do tych usług.
• Identyfikowalność jest wymagana na wszystkich etapach produkcji, włączając materiały do przeróbki.
• Wskaźniki pochodzące od klientów muszą być komunikowane, odpowiednio przypisane do realizacji i poddawane przeglądom.
• Postępowanie z reklamacjami wymaga teraz analizowania przyczyn źródłowych dla wszystkich reklamacji dotyczących jakości, bezpieczeństwa i spełnienia wymagań prawnych oraz identyfikacji trendów.
• Nadzór nad incydentami, wycofaniem produktu z rynku i z obrotu bierze obecnie pod uwagę, że wycofanie produktu jest zwykle inicjowane przez klienta.
Rozdział 4 – Standardy dotyczące zakładu
• Zabezpieczenie okien i przeszkleń dachowych powinno być wdrażane w oparciu o analizę zagrożeń.
• Udokumentowana ocena systemu zabezpieczeń zakładu musi obejmować próbę celowego zanieczyszczenia lub uszkodzenia produktu oraz wymagany jest coroczny przegląd.
• Częstotliwość i metody sprzątania powinny bazować na analizie zagrożeń.
• Kontrola zanieczyszczenia produktu:
o Należy wprowadzić dodatkowe punkty w rejestrze.
o Punkt dotyczący uszkodzeń nie-produkcyjnego szkła przeredagowano i dodano kruchy plastik.
o Wprowadzono dodatkowe wymagania dotyczące kontroli substancji chemicznych.
o Należy rozważyć możliwość zanieczyszczenia alergenami.
• Gdy istnieją wymagania prawne posiadania licencji na odbiór odpadów, należy używać licencjonowane firmy i utrzymywać zapisy dotyczące odbiorów i przedstawiać do wglądu w trakcie auditu.
• Kontrola szkodników: pracownicy muszą być w stanie rozpoznać oznaki aktywności szkodników i muszą zgłaszać takie przypadki.

Rozdział 5 – Kontrola produktu i procesu
• Rozwój produktu – warunki, w których wymagane jest prowadzenie procesu produkcji muszą być zdefiniowane.
• Projekty graficzne i kontrola grafiki –konieczność kontrolowania prowadzenia projektów graficznych i działań związanych z obróbką grafiki; ma to zastosowanie do procesu druku, ale także innych procesów dekoracji, takich jak tłoczenie, etykietowanie, nanoszenie znaków w alfabecie Braille’a, etc.
• Kalibracja – wymagana jest analiza przyczyn źródłowych w przypadku wystąpienia uszkodzenia urządzenia pomiarowego.
• Inspekcja i badania produktu – wymagane kontrolowanie jakości „nie w linii” i możliwości usuwania wyrobu niezgodnego.
• Wymagane jest, aby Firma prowadziła analizy przyczyn źródłowych i podejmowanych działań prewencyjnych w celu zapobiegania ponownemu wystąpieniu niezgodności.
• Dostawy towarów – konieczność posiadania udokumentowanej procedury – Przechowywania materiałów, półproduktów i wyrobów gotowych

Rozdział 6 – Personel
• Szkolenia i kompetencje – wymaganie dotyczące szkoleń wprowadzających zostało poszerzone i objęło również podwykonawców.
• Wymagania dotyczące szkolenia i oceny kompetencji pracowników zaangażowanych w działania odnoszące się do bezpieczeństwa produktów, jakości i zgodności z wymaganiami prawnymi, wymienione na zamieszczonej liście przykładów.
• Zawartość szkoleń i zapisy ze szkoleń muszą być dostępne, wtedy, gdy szkolenia są prowadzone przez agencje.
• Pojawiły się dodatkowe punkty, które należy rozwiązać w trakcie analizowania potrzeb szkoleniowych (polityka biżuterii, perfumy, woda po goleniu)
• Zaplecze socjalne dodanie zakazu używania papierosów elektronicznych.
System oceny – w celu wspierania ciągłego doskonalenia przedsiębiorstw została wprowadzona nowa ocena „AA”. Ocena ta została wprowadzona z myślą o firmach, które w ramach poprzednich audytów uzyskały ocenę na poziomie „A”. Ocena „AA” będzie przyznawana, gdy podczas audytu zostanie stwierdzone 5 lub mniej tzw. niezgodności drugorzędowych. Maksymalna możliwa liczba niezgodności w odniesieniu do oceny „A” pozostaje bez zmian