BRC Food

Od 1 lutego 2019 roku obowiązuje nowe, 8 wydanie Globalnej Normy Bezpieczeństwa Żywności.
Standard Global Standard for Food Safety wydanie 8 został opublikowany 1 sierpnia 2018 r. w 10 językach wraz z dokumentem „Interpretation Guideline and Key Changes”. Wydanie 8 Globalnej Normy Bezpieczeństwa Żywności BRC dostępne jest również w tłumaczeniu na język polski.

Certyfikacja na zgodność z wymaganiami wersji 8 BRC Food obowiązuje od 1 lutego 2019 roku.

W 8 wydaniu BRC Food wprowadzono kilka nowych wymagań, na które należy zwrócić uwagę.

Główne wymagania uwzględnione w wydaniu 8:

  1. zachęcanie do ciągłego rozwoju kultury bezpieczeństwa produktów, wprowadzono m.in. pojęcie kultury bezpieczeństwa i jakości żywności, które zobowiązuje najwyższe kierownictwo do wprowadzenia i wdrożenia planu rozwoju oraz ciągłego doskonalenia kultury bezpieczeństwa i jakości żywności.

  2. rozszerzenie zagadnień, które dotyczą monitorowania środowiska opartego na ryzyku w odniesieniu do patogenów lub organizmów powodujących psucie się produktów.

  3. dodatkowe wymagania do corocznych przeglądów zarządzania, gdzie wprowadzono obowiązek poszukiwania przyczyn niezrealizowania celów, jak również wprowadzono obowiązek oceny skuteczności systemów w zakresie HACCP, ochrony (Food Defence) i autentyczności żywności (Food Fraud).

  4. rozszerzenie zagadnień, które dotyczą ochrony żywności i zapobiegania oszustwom w branży spożywczej

  5. dodatkowy nacisk na podnoszenie świadomości pracowników o konieczności zgłaszania wszelkich sytuacji wątpliwych lub zagrażających bezpieczeństwu żywności.

  6. dodatkowy nacisk na obszary takie jak zarządzanie etykietami i opakowaniami

  7. doskonalenie zrozumienia wymagań dotyczących stref ryzyka

  8. rozszerzenie zagadnień w odniesieniu do firm produkujących karmę dla zwierząt domowych

  9. uszczegółowienie zakresu audytów wewnętrznych, ich częstotliwości wykonywania oraz analizę ich wyników.

  10. rozszerzenie zagadnień dotyczących zarządzania dostawcami surowców i opakowań, np. w sytuacji kiedy audyt dostawcy przeprowadzany jest przez drugą lub trzecią stronę.

  11. wprowadzono obowiązek przeprowadzania analizy przyczyn źródłowych, w celu uniknięcia ponownego wystąpienia sytuacji, która doprowadziła do wycofania towaru z rynku lub obrotu.

  12. utworzono odrębną sekcję 8, dotyczącą stref produkcyjnych wysokiego ryzyka, wysokiej ostrożności produktów chłodzonych i niechłodzonych.

  13. dodano część 9, w której sformułowano wymaganie dotyczące produktów będących przedmiotem handlu.